20/04/2017

Webinar to doskonałe narzędzie content marketingu

Każdy marketer słyszał o webinarach, a właściwie webinariach, bo tak powinno się je poprawnie nazywać; wszyscy wiemy z grubsza czym są i czemu służą, jednak większość firm lub organizacji wykorzystuje je „od święta”. Dlaczego? Przecież webinar do doskonałe, wręcz naturalne i łatwe w prowadzeniu narzędzie PR i content marketingu.  

Co to jest webinar?   

Webinarium (ang. web + seminar) to, jak sama nazwa wskazuje, rodzaj „internetowego seminarium prowadzonego i realizowanego za pomocą (…) emisji głosu i obrazu w sieci”, z zapewnieniem kanału zwrotnego. Webinar „umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym spotkanie a uczestnikami, z wykorzystaniem wirtualnych narzędzi. W założeniu ma przypominać tradycyjne spotkanie i umożliwić kontakt mimo dużych odległości. Webinaria wykorzystywane są głównie jako narzędzia szkoleniowe i marketingowe”*.

Do czego służy webinar?

Innymi słowy, webinar to nic innego jak spotkanie na żywo w sieci – w internecie lub w intranecie, umożliwiające dwustronną, zdalną komunikację nadawcy i odbiorców.

Tym właśnie różni się od zwykłego webcastu, że z założenia jest interaktywny. Jego odbiorcy, czyli uczestnicy, mogą na żywo (w czasie rzeczywistym) zadawać pytania oraz wymieniać się uwagami – przynajmniej w formie tekstowej, a także – co jest lepszą opcją – głosowej. Mogą też wymieniać się plikami, głosować lub wypełniać ankiety, udostępniać innym dane lub aplikacje z wykorzystywanych urządzeń (komputerów, tabletów, smartfonów), np. współdzielić pulpit, rysować, wyświetlać prezentacje, grafiki, zdjęcia, etc. 

Korzyści z prowadzenia webinariów

Webinaria obok newsletterów, e-booków, blogów i publikacji artykułów to najpopularniejsze narzędzia content marketingu. Pozwalają pozyskać i aktywizować społeczność wokół dowolnego zagadnienia, organizacji, produktu, usługi lub marki. Mogą też służyć do generowania leadów, konsultacji z nabywcami i użytkownikami, pozyskiwania inspiracji od odbiorców oraz opinii od klientów, a następnie do stworzenia przydatnej bazy wiedzy.  

 

Najważniejsze korzyści z prowadzenia webinariów

W internecie dostępnych jest wiele gotowych rozwiązań – narzędzi, usług i platform – do prowadzenia webinarów. GoToWebinar, Anymeeting, Instant Teleseminar, Fuze Meeting czy Spreed to tylko niektóre z nich. Własne rozwiązania do prowadzenia webinariów oferują też dostawcy usług e-mail marketingowych i firmy zajmujące się przesyłaniem obrazu w sieci, jak np. GetResponse.pl czy TransmisjeOnline.pl.

 

Cztery wybrane narzędzia do webinarów

 

Microsoft Lync

Znany dawniej jako MS Live Meeting, Lync jest niedocenianym, prostym narzędziem, nieźle nadającym się do skromnych webcastów i prostych szkoleń online, zwłaszcza dla niewielkich, zamkniętych grup. Jest nieco zapomniany, producent od pewnego czasu chyba nie inwestuje w jego rozwój. Zaletą Lynca jest jego integracja z innymi elementami pakietu Office, w tym także z wersją online Office 365. Jego bezpłatną wersję – Lync Basic – możesz pobrać bez żadnej rejestracji ze stron Microsoftu. Doskonale nadaje się do e-spotkań wewnątrz organizacji. Niestety, przy pomocy Lynca nie stworzysz dedykowanej strony do rejestracji uczestników w sieci, czyli landing page’a, ani atrakcyjnego szablonu emaila z zaproszeniem do udziału.

ClickMeeting

ClickMeeting jest fantastyczną usługą on-line, prawdziwym kombajnem do regularnego prowadzenia webinarów. To narzedzie przystępne cenowo a jednocześnie dysponujące szerokimi możliwościami. W ClickMeetingu kilkoma dosłownie kliknięciami przygotujesz webinar i zaprosisz na niego uczestników. Z łatwością go urozmaicisz o firmowy logotyp, poprowadzisz i zaangażujesz odbiorców. Możesz też zebrać opinie i komentarze od uczestników, a nawet wysłać im podziękowania za udział po jego zakończeniu. System pozwala także na analizę i udostępniania statystyk uczestnictwa oraz nagrywania przebiegu wydarzenia. Ceny za korzystanie z tej usługi zaczynają się już od 39 zł miesięcznie przy 25 uczestnikach. Nic więcej, tylko polecać! 

Cisco WebEx

WebEx najlepiej nadaje się do dużych zespołów i organizacji. Masowo wykorzystują go wielkie firmy i korporacje, m.in. w komunikacji wewnętrznej oraz w szkoleniach, np. dla sieci dystrybucji i sprzedaży. To rozbudowane i wszechstronne narzędzie. Nie jest jednak darmowe. Cisco oferuje dostęp do WebExa jako usługi w formie miesięcznych lub rocznych pakietów, różniących się ceną (od 19 do 90 USD za mies.) i ilością funkcji. WebEx pozwala na jednoczesną transmisję aż do 7 strumieni wideo. Zapewnia też rejestrację całych spotkań, jak i samego tylko wideo. Umożliwia też transmisję głosu nie tylko przez internet, lecz i w normalnej sieci telefonicznej, oraz z urządzeń mobilnych, przez darmowe appki. W WebExie stworzysz też własny formularz zapisów na webinar, ustawisz automatyczne potwierdzenia i wyślesz przypomnienia mailowe zapisanym uczestnikom. 

Adobe Connect

Adobe Connect to zaawansowana usługa w chmurze, będącą konkurencją dla WebExa. To właściwie pakiet trzech osobnych rozwiązań: do pracy grupowej w sieci, przygotowania i prowadzenia webinarów marketingowych oraz do rozbudowanych szkoleń on-line, czyli e-learningu. Usługa pozwala na jednoczesne prowadzenie webinarów nawet dla 1000 odbiorców. Koszt miesięczny zaczyna się od ok. 50 USD, aż do 370 USD. Możesz też skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego, raz do roku przez 30 dni, dla 25 użytkowników. Ogromną zaletą platformy Adobe Connect jest rozbudowana analityka w formie konsoli administratora. Ułatwia m.in. prześledzenie zachowania uczestników w trakcie sesji, odnalezienie momentów najwyższego zainteresowania oraz graficzną wizualizację zebranych danych.

Piotr Durski, Content Marketing Manager

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, udostępnij go swoim znajomym lub napisz bezpośrednio do mnie. Z przyjemnością poznam Twoją opinię :)

 

* Źródło: Wikipedia.org

 

comments powered by Disqus