25/05/2017

Smog i Electrolux, czyli 5 porad jak współpracować w imię wspólnego celu

Jak wynika z raportu WHO, aż 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast UE leży w Polsce – to jedna z najczęściej podawanych danych w artykułach, dotyczących smogu. Od momentu publikacji raportu, o pyłach PM 10 i PM 2,5 oraz szkodliwym benzo(a)pirenie słyszeliśmy coraz więcej. Mimo zbliżającego się lata, temat ten wciąż rozpala media i opinię publiczną. Walkę z wszechobecnym smogiem można podjąć na wiele sposobów: przede wszystkim potrzeba edukacji, komunikacji i… współpracy. Tutaj do głosu dochodzą marki.

W działania na rzecz lepszego powietrza zaangażował się również nasz klient – marka Electrolux, czyli wiodący na świecie producent urządzeń gospodarstwa domowego. Od dłuższego czasu, Electrolux prowadził działania promujące zdrowy styl życia – również w kontekście zdrowego oddechu (m.in. kampania edukacyjna „Oddychaj na zdrowie” oraz Zdrowy Dom 3D, wspierająca odkurzacze i oczyszczacze powietrza). Stąd wykonanie kolejnego kroku było czymś naturalnym.

Smogathon, czyli we współpracy siła

Partnerem do działania stał się Smogathon – coroczne wydarzenie, podczas którego młodzi przedsiębiorcy, naukowcy i wynalazcy pracują nad stworzeniem praktycznych rozwiązań opartych o nowe technologie. Jego celem było znalezienie pomysłów, które mogą realnie przyczynić się do walki ze smogiem. Obok marki Electrolux, w wydarzenie zaangażowała się m.in. Komisja Europejska, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju i Miasto Kraków.  

Jak dobrać odpowiedniego partnera? Tutaj często jest tak, jak w życiu – liczy się odpowiednia chemia, chęć do działania i wspólny cel.

Na co warto zwrócić uwagę przygotowując się do współpracy z zewnętrznymi organizacjami?

1.    Znajdź wiarygodny kontekst

Każde działanie, w które angażuje się marka powinno być spójne z jej DNA i założeniami strategicznymi. Potrzeba wspólnego mianownika, aby tworzone w ramach współpracy „równanie” osiągnęło oczekiwany wynik – zarówno dla partnera, dla samej firmy, jak i odbiorców, do których umysłów chcemy dotrzeć. W przypadku Smogathonu, chodziło nie tylko o promocję nowych, start-upowych rozwiązań, które pozwolą odetchnąć piersią. To doskonała okazja do generowania nowych leadów, budowania wartościowego contentu, ale także do pozycjonowania produktów. Im bliżej padnie jabłko od jabłoni – tym łatwiej będzie je podnieść grupie docelowej.

2.    Określ wspólny kierunek

Rozpoczęcie współpracy to początek wspólnej podróży. Jaki jest jej cel? Warto to określić jeszcze przed jej podjęciem. Marka może przynieść organizacjom poszukiwany rozmach w działaniu. Partner zewnętrzny z kolei, głos i wiedzę wiarygodnych ekspertów, świeże spojrzenie i nową energię do kreowania wizerunku marki. Najlepsze pomysły, zawsze rodzą się podczas wspólnego dialogu. Warto rozmawiać!

3.    Pamiętaj o sile komunikacji

Współpraca z zewnętrznymi partnerami to okazja do zdwojenia komunikacyjnej siły rażenia. W przypadku sponsoringu konkretnej akcji, im bliżej godziny zero, tym mocniej współpracują ze sobą biura prasowe – marki i organizacji. Warto wymieniać się contentem, korzystać z wiedzy ekspertów i szeroko mówić o podejmowanych działaniach. Pozwala to na jeszcze więcej kontaktów z mediami, jeszcze więcej informacji kierowanych do grup docelowych i  jeszcze więcej zainteresowania i interakcji.

4.    Inspiruj się…

Gdy decydujesz się na współpracę, zawsze wychodź poza sztywne ramy punktów umowy. To właśnie za nią kryją się ludzie – ich wiedza i spostrzeżenia, które mogą okazać się cenne dla marki. Podczas Smogathonu, Kraków stał się stolicą kreatywnych technologicznych umysłów. Właśnie wtedy startupowcy, naukowcy, wynalazcy i pasjonaci nowych technologii mogli zmierzyć się z mentorami – najlepszymi i międzynarodowymi specjalistami, a także potencjalnymi inwestorami. Obserwuj, rozmawiaj, wymieniaj się doświadczeniami, kontaktami i spostrzeżeniami. Każda współpraca to doskonała okazja do networkingu. W tym przypadku, relację z partnerem można określić jako… #friendswithbenefits.

5.    … i działaj dalej

W świecie komunikacji nigdy nie przestajemy mówić. Długofalowe działania dają nam szansę na dotarcie do umysłów grupy docelowej oraz zachowania wiarygodności. Współczesny gąszcz informacyjny jest prawdziwą dżunglą – w tym stwierdzeniu nie ma przesady. Bądź nadal konsekwentnym głosicielem wybranego wcześniej tematu i nadawaj mu pożądany bieg. Szukaj kolejnych szans na niestandardowe działania, aby nie dać o sobie zapomnieć i zyskiwać zainteresowanie odbiorców.

Wbrew pozorom to właśnie ostatni punkt jest najtrudniejszy. Zaczynamy rysować go już na początku, decydując się na konkretną współpracę i obranie wspólnego celu. Gdy powiemy A, warto powiedzieć B, a następnie przejść do kolejnych liter alfabetu z naszego elementarza. W strategii siła, a uważna obserwacja rynku, pomoże dobierać konkretne działania.

  Matylda Żemajtis, Account Manager

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, udostępnij go swoim znajomym lub napisz bezpośrednio do mnie. Z przyjemnością poznam Twoją opinię :)

comments powered by Disqus