29/06/2017

PR w technologii i technologia w PR. Czyli jak budować relacje wokół nowych produktów w branży elektronicznej

Współpraca z dziennikarzami, zajmującymi się nowymi technologiami z pewnością nie jest łatwa. Aby być równorzędnym partnerem do rozmowy należy na bieżąco śledzić informacje nie tylko o marce, z którą współpracujemy zakresie kreacji PR, ale również o całym świecie technologicznym. Co jeszcze jest ważne we współpracy z dziennikarzami, którzy specjalizują się w nowych produktach?

1.    Wyjazdy na premiery zagraniczne

W przypadku marek globalnych, premiery nowych urządzeń często odbywają się podczas targów. Najczęściej w grę wchodzą: CES w Las Vegas, MWC w Barcelonie i IFA w Berlinie. Niektórzy z producentów decydują się na odłączenie od wydarzeń targowych i organizują własne prezentacje produktów. Mają one miejsce zazwyczaj w jednym z europejskich miast. Ze względu na odległość, nie ma możliwości zaproszenia na taką premierę dużej liczby dziennikarzy. Warto jednak zabrać np. 6-8 najważniejszych postaci ze świata mediów. Możliwość obejrzenia czy używania jakiegokolwiek urządzenia jako pierwszy jest dużą nobilitacją dla wielu dziennikarzy. W ten sposób marka nie tylko dba o relacje, ale przede wszystkim wypracowuje bezcenne publikacje. Pierwsze wrażenia wypływowych dziennikarzy mogą determinować odbiór urządzenia przez kolejnych redaktorów.

2.    Organizacja premier lokalnych

Premiery międzynarodowe w ogromnej części przypadków nie oznaczają, że produkt jest dostępny w polskich sklepach. Takim momentem jest zazwyczaj premiera w kraju. I choć niektórzy z producentów rezygnują ze specjalnej premiery nad Wisłą, to nadal dobrze widziane jest zaproszenie na specjalne wydarzenie, prezentujące produkt.

Zobacz także: Eventy i content marketing – jak wycisnąć najwięcej z wydarzenia

3.    Stały kontakt z dziennikarzami

Telefon to jeden z najlepszych przyjaciół PR-owca. Tak było kiedyś i tak jest i teraz. Zmienił się jednak nieco sposób jego wykorzystania. Współcześnie kontakt telefoniczny często przestaje być najszybszym sposobem komunikacji. Wielu dziennikarzy pracuje zdalnie, często się przemieszcza lub odwiedza liczne konferencje prasowe. Rozmowa w takich warunkach nie zawsze będzie mogła być możliwa, a jeżeli już się uda, nie będzie efektywna. Z pomocą przychodzi komunikacja tekstowa. Messenger lub Whatsapp od Facebooka, Telegram czy nawet zwykłe wiadomości SMS potrafią znacznie przyspieszyć komunikację. Wiele z nich obsługuje dodawanie załączników. Zawsze w odwodzie są maile, ale i ich rola, ze względu na małą dynamikę komunikacji, powoli się zmniejsza.

4.    Nieformalne spotkania

Branża dziennikarzy technologicznych nie jest zbyt rozległa, a ze względu na premiery nowych produktów, oni sami często pojawiają się w Warszawie. To idealna okazja do wykorzystania sytuacji i nawet krótkiego spotkania. Bezsprzecznie należy trzymać się zasady pozostawiania w ciągłym kontakcie. Kontakty jedynie w chwili wielkich premier zostaną bez błędu wyłapane i cel spotkania nie będzie miał szans na realizację. Należy w tym przypadku zaznaczyć, że dziennikarze, zajmujący się technologią to grupa, która bardzo dobrze czuje się sytuacjach mniej formalnych. O ile np. w branży beauty świetnie sprawdzi się spotkanie w redakcji, to w tym przypadku warto zaprosić dziennikarza na wspólne oglądanie meczu czy grę video. Nic tak nie buduje dobrej relacji jak przeżywane emocje.

5.    Testy produktów przed oficjalną premierą

Choćby informacja prasowa, filmy video i infografiki były genialne to nic nie zastąpi kontaktu z urządzeniem. Testy produktów to dla dziennikarzy podstawowe źródło informacji o urządzeniu. Jeżeli jest taka możliwość, warto wprowadzić przedstawicieli mediów w funkcje produktu jeszcze przed jego oficjalną premierą. Oczywiście trzeba pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu prawnym. Pre-briefingi dają nie tylko możliwość wykonania zdjęć i krótkiego używania produktu, ale przede wszystkim mają ogromne znaczenie wizerunkowe. Dziennikarze bardzo doceniają, że widzą coś ekskluzywnego, do czego dostęp ma wąska grupa. Pierwsze recenzje z pewnością nie będą pełne, ale dadzą konsumentom wskazówkę czego oczekiwać już po pełnych testach.

Bezsprzecznie w relacji z dziennikarzem najważniejszy jest ostatni punkt. Możliwie jak najszybszy dostęp do nowych produktów jest podstawą pracy branży technologicznej. Nawet najbardziej efektowne premiery i wyjazdy przedstawicieli mediów w najbardziej egzotyczne miejsca na świecie nie zastąpią testów w redakcji.

  Bartosz Wódecki, Account Executive w Multi Communications

 Jeśli podoba Ci się ten artykuł, udostępnij go swoim znajomym lub napisz bezpośrednio do mnie. Z przyjemnością poznam Twoją opinię :)

comments powered by Disqus