20/03/2018

Oczekiwania vs. Rzeczywistość, czyli sztuczna inteligencja w marketingu

Wśród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji. Nie dziwi więc widoczne zainteresowanie możliwościami AI świata biznesu. Obecnie, nawet 1/3 firm ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Branża marketingowa jest jedną z najbardziej podatnych na wpływ AI. Jak jej obecność zmienia ten sektor?

Oczekiwania konsumentów

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei – 43% Polaków uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta. Prawie 1/3 jest zdania, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Trudno się nie zgodzić. Nieustanny rozwój badań nad sztuczną inteligencją sprawia, że dziś jest ona narzędziem w rękach coraz większej liczby specjalistów. Jednak obecnie, wykorzystanie AI jest przez rodzimych konsumentów najczęściej kojarzone z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%). Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty.

Oczekiwania biznesu

Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).  Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

„Sztuczna” rzeczywistość

Jak oczekiwania i wiedza społeczeństwa na temat sztucznej inteligencji wpływają na działania biznesu? W wynikach ankiety jak na dłoni, widoczne jest coraz większe zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.

„Sztuczna” przyszłość

Według przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%).

Marketing napędzany przez AI

Marketerzy coraz częściej odczuwają zainteresowanie rozwiązaniami AI na własnej skórze. Dziś, możemy mówić już o tysiącach skierowanych do nich narzędzi, które wykorzystuje sztuczną inteligencję. Służą one przede wszystkim efektywniejszemu zarządzaniu danymi, optymalizowaniu procesów sprzedażowych, czy skuteczniejszemu i bardziej indywidualnemu dopasowaniu kampanii do potrzeb odbiorców. Sztuczna inteligencja jest obecnie wykorzystywana m.in. w planowaniu, targetowaniu i realizacji kampanii, wraz ze zautomatyzowanym zakupem przestrzeni reklamowych w internecie. O sztucznej inteligencji możemy też mówić w przypadku wyświetlania odbiorcy rekomendacji produktów na podstawie jego wcześniejszych wyborów czy chociażby pozycjonowania ofert w inteligentnych wyszukiwarkach. Narzędzia AI mogą wykorzystywać dane o kliencie do tworzenia spersonalizowanych newsletterów, które poprzez wyselekcjonowanie odpowiednich treści mogą rzeczywiście go zainteresować i zachęcić do odwiedzenia danej witryny.  Sztuczna inteligencja może również wykorzystywać informacje o lokalizacji klienta i na tej podstawie rekomendować mu oferty. Powszechnie stosowanie chatbotów, czyli zautomatyzowanych i zaawansowanych schematów dialogowych ułatwia obecnie pracę milionów specjalistów od komunikacji i social mediów na całym świecie.

Jak w najbliższych latach AI zmieni rynek pracy? Jak się okazuje, sztuczna inteligencja  stopniowo zmieni pracę… wszystkich. Co pocieszające – najpóźniej tych, na stanowiskach kreatywnych. Według badania Huawei, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%). Przedstawiciele zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%) mogą spać spokojnie.

 

Autorzy:

Zespół technologiczny Multi Communications

comments powered by Disqus