27/04/2017

Content marketing: 3 obszary, które warto monitorować

Tworzysz treści? Masz wyznaczone cele? Czas na monitoring! Zobacz co warto mierzyć, aby działania w content marketingu były efektywne, a co najważniejsze – opłacalne.

1. Google Analytics

Zweryfikuj kto, gdzie, jak i kiedy

Zacznij od analizy ruchu na twojej stronie. Sprawdź całkowitą liczbę unikalnych użytkowników, a następnie zweryfikuj liczbę odsłon, czyli sumę wyświetleń danej strony w witrynie.

Sprawdź unikalne odsłony - wskaźnik ten sumuje wyświetlenia stron generowane przez tego samego użytkownika w trakcie tej samej sesji. Dzięki temu pozyskasz informacje o liczbie sesji, podczas których ta strona była wyświetlana.

Warto również przeanalizować lokalizację, z której pochodzi ruch na Twojej stronie. Informacja ta jest szczególnie przydatna w procesie tworzenia treści, targetowania oraz geolokalizacji w marketingu mobilnym.

Dodatkowo, przeanalizuj ilu użytkowników sprawdza Twoje treści na urządzeniach przenośnych - dzięki temu dowiesz się, czy inwestować w treści desktopowe, czy lepiej zacząć tworzyć treści pionowe, dostosowane do urządzeń mobilnych.

Mierz zaangażowanie użytkowników

Jak dowiedzieć się, jaki rodzaj treści najbardziej angażuje twoich użytkowników? Najszybszym sposobem jest weryfikacja czasu spędzonego na stronie. Jeśli przy jednym wpisie wynosi on średnio dwie minuty, a przy drugim pięć minut, daje Ci to podpowiedź, które treści są chętniej czytane przez twoich odbiorców.

Następnie możesz sprawdzić całkowitą liczbę stron odwiedzonych przez użytkownika podczas przeglądania witryny – jest to wskaźnik, który zobrazuje Ci w jakim stopniu użytkownicy  angażują się w twoją treść.

Ponadto, monitoruj liczbę użytkowników nowych oraz liczbę użytkowników powracających. Dane te pomogą Ci zrozumieć, ile osób angażuje się w daną treść po raz pierwszy lub regularnie do niej powraca.

Nie zapomnij również o źródle ruchu - sprawdź, które z kanałów generują największy ruch na Twojej stronie, a następnie wesprzyj te kanały dodatkowymi treściami.

Mierz konwersję

Użyj do tego celów. Odpowiednio skonfigurowanie w Google Analytics pozwolą Ci ocenić, w jakim stopniu osiągasz cele docelowe za pośrednictwem treści swojej witryny. Takim celem może być zapisanie się na newsletter, pobranie broszury lub wypełnienie formularza kontaktowego.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy kluczowe w monitoringu są także transakcje: dzięki odpowiedniej analizie zobaczysz, jaki procent przychodów z transakcji online stanowi te zrealizowane za pośrednictwem twojej strony czy bloga.

Rzuć również okiem na wskaźnik czas do zakupu, czyli liczbę dni do transakcji oraz sesje prowadzące do transakcji. Dane te pomogą Ci stworzyć treści ułatwiające użytkownikom przejście przez poszczególne etapy ścieżki sprzedaży.

Przydatnym miernikiem są także konwersje wspomagane - podsumowują one role oraz zasługi kanałów. Co ciekawe na ścieżce konwersji możesz odczytać trzy role. Po pierwsze, jest nią ostatnia interakcja, czyli odesłanie, które bezpośrednio poprzedziło konwersję. Po drugie, interakcja wspomagająca - pokazuje dowolną witrynę odsyłającą na ścieżce konwersji, ale która nie jest ostatnią. Rolą trzecią natomiast jest interakcja pierwsza, czyli witryna, która jako pierwsza odesłała użytkownika na ścieżce konwersji. Wiedza na ten temat pomoże Ci ocenić nie tylko efektywność publikowanych treści, ale również wypracować optymalny układ twojej strony.

2.  Email

Według danych iContact, klienci, którzy otrzymują newslettery wydają zazwyczaj 82% więcej pieniędzy niż osoby, które ich nie otrzymują. Na co, więc warto zwrócić uwagę przy wysyłce newslettera?

Nie zapominaj, że tytuł maila to również treść – dzięki testom A/B zwiększysz prawdopodobieństwo otwarcia wiadomości.

Zweryfikuj liczbę kliknięć, jaką generuje Twój newsletter. Jest to szczególnie użyteczne, jeśli biuletyn zawiera linki do różnych wpisów na  blogu – dzięki temu możesz ustalić, które posty są najbardziej atrakcyjne dla Twoich abonentów, co przy tworzeniu kolejnych treści pozwoli Ci zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze.

Ponadto, aby monitorować zaangażowanie subskrybentów, zwróć uwagę na:

  • Wzrost liczby abonentów. Podobnie jak w przypadku wzrostu liczby obserwatorów, wzrost liczby subskrybentów obrazuje użytkowników, którzy pozytywnie odpowiedzieli na otrzymywane treści e-mail.
  • Anulowanie subskrypcji. Na podstawie tych danych dowiesz się, jakie grupy odbiorców nie są zainteresowane twoim contentem.
  • Udostępnianie. Uwzględnij w swoim newsletterze call2action, np. „Wyślij do znajomego”. Dzięki temu będziesz miał oko na nowych/dodatkowych odbiorców Twoich treści. 

3. Social media

Udostępnienia pokażą Ci zasięg twoich treści oraz to, jak widownia na nie reaguje. Komentarze z kolei możesz potraktować jako wskaźnik zaangażowania społeczności oraz tego czy treści odbierane są pozytywnie, negatywnie czy neutralnie.Aby napisać komentarz, użytkownik musi włożyć więcej „wysiłku” niż w przypadku zwykłego kliknięcia „lubię to”. Wsłuchaj się zatem w swoją widownię, aby dostosować content do ich potrzeb.

Warto monitorować również wzrost liczby obserwujących, a co najważniejsze pamiętaj, aby śledzić konwersję - pomoże Ci ona zmierzyć nie tylko ROI, ale pokaże Ci również działania, jakie użytkownicy podejmują po wyświetleniu promowanej treści.

Ważne: pamiętaj, że udostępnienia, komentarze oraz polubienia, to tylko i wyłącznie wskaźniki, a nie cele! Co zrobić, aby strategia marketingowa współgrała z twoimi kanałami w social media? Wskazówek szukaj na naszym Multi blogu :)

  Paulina Górska, Account Executive

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, udostępnij go swoim znajomym lub napisz bezpośrednio do mnie. Z przyjemnością poznam Twoją opinię :)

comments powered by Disqus
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', contentid: 'Content ID', title: 'Content marketing: 3 obszary, które warto monitorować', tags: 'content marketing, jak monitorować, wsakzówki, public relations, warszawa'