04/05/2017

Co to jest Digital Hub?

Jeśli Twoja firma nie ma jeszcze Digital Hubu, czyli firmowego centrum cyfrowej informacji, spodziewaj się wkrótce pytań „Dlaczego?”, „A kiedy u nas?”, „Ile to kosztuje?”

Zaraz, zaraz – pomyślisz sobie – mam przecież stronę www (i nawet dobrze wyświetla się na nowym iPhonie mojej córki), robimy bloga, no i wrzucamy regularnie treści na LinkedIn. I jeszcze jak robiliśmy świąteczną kampanię rabatową, to agencja uruchomiła mi takiego landinga z rejestracją – nawet do dziś działa…

To po co mi jakiś tam hub, a właściwie to co to jest? Świetne pytanie!

To centralnym układ nerwowy, który stoi za wszystkimi działaniami marketingowymi firmy.

Na tym jednak rola Digital Hubu się nie kończy!

Digital Hub z prawdziwego zdarzenia powinien pozwalać na swobodną komunikację i być zintegrowany z innymi procesami i systemami w organizacji (a nawet poza nią). Łączy bowiem marketing, sprzedaż, przez komórkę analityczną, kontroling, aż do działu HR włącznie – zwłaszcza, jeśli ten odpowiada też za komunikacją wewnątrz firmy, np. intranet.

Już nawet firmy średniej wielkości mogą wykorzystać zaawansowane pojedyncze repozytoria danych, nawet w formie aplikacji w chmurze. Zamiast stosować wiele odrębnych rozwiązań, które pomagają rozmawiać z klientami, potencjalnymi nabywcami, partnerami – a nawet z pracownikami.

Doszliśmy już do punktu, w którym cyfrowa platforma marketingowa jest niezbędnym elementem infrastruktury. Funkcjonują jak mózg, analizując informacje i komunikując się z klientami w kanałach online i offline oraz wszystkich miejscach styku z odbiorcami. 

Bez integracji w Digital Hubie twój marketing jest chaotyczną kolekcją rozłącznych działań.

Musisz wiedzieć, kiedy ktoś odwiedza ponownie witrynę twojej firmy lub kiedy potencjalny klient otworzył maila (lub, co gorsza nawet do niego nie zajrzał!). Te proste wskaźniki są podstawą świadomych decyzji marketingowych i dowodami działań klientów. Nie można jednak zrozumieć różnych strumieni danych, jeśli wykorzystujesz liczne osobne narzędzia, oddzielne bazy danych, które nie komunikują się.

Dlatego Digital Hub musi być częścią cyfrowego ekosystemu. To technologia umożliwia integrację z innymi aplikacjami. Musi pozwalać na komunikację w dowolnym z kanałów, w których twoi klienci mogą się pojawiać. 

Treści, które zgromadzisz i będziesz publikował w Digital Hubie, powinny skupiać się nie na twojej firmie, lecz na klientach. Odpowiedz sobie na takie pytania:

  1. Jakie są potrzeby i problemy twoich klientów?
  2. Jakich treści, w jakiej formie i w jakich kanałach mogą oni szukać, aby te problemy rozwiązać?
  3. Czy masz w firmie wiedzę na te tematy, które ich zainteresują?
  4. Jeśli nie, to gdzie i jak możesz ją pozyskać?
  5. Jak przełożyć posiadaną lub pozyskaną wiedzę i doświadczenia, na wartość dla odbiorców, czyli odpowiedź na problemy i wyzwania klientów?
  6. Jak najefektywniej trafić z wiedzą do potencjalnych klientów, czyli które kanały i narzędzia będą najskuteczniejsze?
  7. Jak sprawić, aby klienci wracali po kolejne porcje?

Wydajesz dużo na SEO lub AdWordsy?

Dlaczego? Bo inni to robią, dostałeś korzystny pakiet roczny czy też nie możesz się pozbyć dawnych przyzwyczajeń? A może wydaje ci się, że w ten sposób docierasz właśnie do tych, do których powinieneś?

Gdy prowadzisz w firmie Digital Hub możesz szybko i łatwo sprawdzić, co się dzieje z Twoimi wydatkami na cyfrowy marketing, oraz co działa a co nie. Możesz więc korzystać z cyfrowych narzędzi, aby dowiedzieć się, na czym zależy twoim klientom: czego potrzebują i o co dbają. I to bez względu na to, czy takie informacje pochodzą z maili, stron internetowych czy reklamy w mediach społecznościowych. W tym momencie możesz skupiać się na bezpośredniej interakcji z pojedynczym odbiorcą lub wąską grupą o identycznych potrzebach. Skończ więc z przepalaniem budżetu! 

Czas nagli a konkurencja nie śpi

Gdy na rynku nie brakuje konkurentów, którzy walczą o czas i uwagę klientów, to prezesom i szefom marketingu nie zajmie dużo czasu, nim zorientują się, że zostają w tyle. Cyfrowe huby staną się standardowymi elementami infrastruktury marketingowej w firmach, które chcą współzawodniczyć w epoce cyfrowego zaangażowania.

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, czy to ma sens dla twojej firmy, rozważ to:
na każdego prezesa lub szefa marketingu, którzy jeszcze nie mają digital hubu wspierającego zaangażowanie klientów, przypada choć jeden ich konkurent, który… już to robi :)


Piotr Durski, Content Marketing Manager

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, udostępnij go swoim znajomym lub napisz bezpośrednio do mnie. Z przyjemnością poznam Twoją opinię :)

comments powered by Disqus